Idag har jag varit på Arbetsförmedlingen totalt 3 och en halv timme, varav 1 timma och 45 minuter var planerade möten.. Jag var med om en tant som satt och pratade med sig själv, tror att hon var lätt skitzo. "Ja här ska man inte ha bråttom. Nej jag var här förra fredagen, ojoj vilken kö! Ja men tänk att jag var här i fredags, då var det mycket folk ska jag säga." Och personalen som man ska fråga - de har gula band med texten "Fråga mig!" - kan inte svara på frågor. Jag skulle hämta ett starta-eget dokument och det enda jag visste om det var att det var på 11 sidor. "Jaha, men vad är det för papper då?" Hur ska jag veta vad det är för papper om de som arbetar där inte ens vet..?
Jag hann stå där ett tag och observera lite och kom fram till att deras "förbättrade" kösystem inte fungerar så bra. Man står i kö för att få en nummerlapp till den stora kön, där man sitter och väntar i minst en timme. 4 personer står med gula band och ska lotsa och svara på frågor varav en av dom tydligen måste stå och ta emot personer och ge nummerlappar till de som kommer, även fast de har olika ärenden hamnar de ju ändå i samma stora kö så jag förstår inte vitsen.. Sen när någon har ett ärende som den personen som ska dela ut nummerlappar måste fixa, måste någon av de andra tre med gult band ställa sig och vakta nummerlapps-apparaten som - igen - ändå går till till samma kö. Den personen som behövde hjälp får därmed vänta tills "Fråga mig!" personen kan återgå till att hjälpa honom/henne. Det måste ju finnas ett smartare system, men de tycker väl att det är effektivt.
måndag 24 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar